Praktická jízda s ViaGO SOUL

Vážení sledovatelé našich webových stránek a produktů, které prodáváme.

V tomto článku se s Vámi chci podělit o pocity z praktické zkušenosti s provozem malého elektrického skútru ViaGo SOUL.

Tento model mě oslovil pro to, že mi velikostí a použitím připomíná Babettu 210 z roku 1983, se kterou jsem za mlada ujel asi 15 tisíc kilometrů. Jezdil jsem na ní denně do práce, cca tam a zpět 10 km. Mladší generace se může seznámit s tímto mopedem na těchto stránkách: https://www.proficars.sk/novinky/dvojtaktna-babetta-210-sluzi-aj-po-rokoch-az-do-roztrhania-slovensky-zazrak-oslavuje-40-rokov/949

Babetta jako taková dělala v té době slušnou službu. Měla dvourychlostní automatickou převodovku a dosahovala rychlosti okolo 40 km/h. Ano, převodovka jako taková nebyla moc podařená a potřebovala poměrně častou údržbu. Už při mírném stoupání a rychlosti okolo 25 km/h. začala prokluzovat a jízda skončila zařazením prvního rychlostního stupně s rychlostí jízdy do 20 km/h. na plný plyn. To byl velký nedostatek, protože výkon motoru by to stoupání ještě ustál, ale převodovka už ne.

Maximální vzdálenost, kterou jsem tehdy od domova absolvoval, byla do 15 km. Na delší cestu jsem si tehdy netroufal, protože Babetta nebyla nejspolehlivějším mopedem a někdy potřebovala i nějakou jednoduchou opravu během jízdy.

A nyní k našemu elektrickému SOULU. Velikostí je SOUL srovnatelný s Babettou. Výrobce uvádí dojezd až 70 km s řidičem okolo 75 kg hmotnosti. Moje hmotnost průměrného evropana je cca 90 kg. Absolvoval jsem několik jízd okolo prodejny (rovina) a zde musím konstatovat, že skútr je na svůj výkon motoru a s mou vahou velice živý a na několika desítkách metrů jsem vždy dosáhl maximální rychlosti 45 km/h. Rovněž brzdy vykazují velmi dobrou účinnost. Takže jsem se rozhodl, že skútr otestuji delší jízdou. Absolvoval jsem cestu z prodejny (Ostrava-Vítkovice) do Českého Těšína-Koňákova v délce cca 35 km. Když tuto trasu jezdím autem, jedu cca 35 až 40 minut podle provozu a jedu po Rudné ulici.

Se skútrem jsem z Vítkovic sjel do centra Ostravy a pak po staré silnici (Těšínská) do Havířova a pak již po silnici č. 11 až do cíle. Trasa je trošku delší než autem. Na cestě je několik táhlých a i poměrně prudkých kopců. Za zmínku stojí Bludovický kopec a další. Rovněž trasa přes Hradiště a okolí je samý kopec a díra. Takže velice členitý terén.

Trasa viz přiložený obrázek, tak jak se mi to podařilo naťukat v mapách cz.

Před jízdou jsem baterii dobil do plné kapacity a vyrazil jsem. Centrum Ostravy jsem projel vcelku v pohodě. S elektrickým skútrem nebudete při rozjezdu z křižovatky brzdou provozu. Rozjezd je (na nabitou baterii) velmi živý. Mírné stoupání skútru vcelku nevadí, jede cca 40 km/h. i do mírného kopečku. Výjezd na Hranečník je ale už prudší a hlavně delší, takže praktická rychlost před vrcholem cca 25 km/h. Další kopeček, Bartovice, pak v Šenově a tak dále. Trasa samý kopec a díra. Průjezd Havířovem vcelku bez problémů. Omezení na 45 km/h. není takovou překážkou. Pro praktickou jízdu ve městě to stačí.

No a pak přišel Bludovický kopec. Do první třetiny to jelo v pohodě, ale pak se kopec začne zvedat a tam nastává opravdu citelné zpomalení a praktická rychlost je cca 20 km/h. Na samém vrcholu v nejvyšším stoupání je rychlost 15 km/h. což je při větším provozu problém.

Po cca hodině jízdy jsem dorazil do cíle a skútr chtěl nabít (svítila indikace nabití baterie), i když na displeji svítily ještě dva dílky ze stupnice baterie. Nicméně mohu konstatovat, že jsem tuto trasu absolvoval vcelku v pohodě. Ještě jsem najel cca 6 km a baterii skútru jsem připojil na nabíječku, abych ji udržoval v nabitém stavu.

Poté jsem absolvoval několik projížděk po okolí s konstatováním, že na popojíždění kolem chalupy je to ideální stroj. Lehké, ovladatelné, opravdu v pohodě.

Na cestu zpět jsem se vydal s né úplně nabitou baterií a málem se mi to vymstilo. Poslední metry k prodejně jsem jel jako šnek a radši po cyklostezce. Ukazatel stavu baterie na LCD mi sice ukazoval stále dva dílky, ale od určité doby se skútr přepnul jakoby do úsporného módu a rapidně snížil svoji rychlost.

ALE DOJEL JSEM!

Takže závěrečné konstatování. Se skútrem jsem ujel cca 120 km. Pro jízdu okolo chalupy do 10 km to bohatě stačí. Nevadí i mírný kopeček nebo krátké prudší stoupání. Problém nastává pří dlouhých kopcích, kde dojde k velkému snížení rychlosti. Na displeji je ukazatel s indikací potřeby nabití baterie. To doporučuji akceptovat a baterii dobít. Nabíjení zcela vybité baterie (podle ukazatele na baterii, bliká červená kontrolka) je více jak 6 hodin. Při nabíjení podle indikace dojde k dobití během cca 4 hodin.

Zpracoval a praktické testy provedl
Antonín Pohludka
v červenci roku 2024